Isofix – co to jest i jak działa?

Rodzic pyta: Mam isofix w samochodzie czy powinnam kupić fotelik z isofixem?

W większości przypadków isofix się przydaje i warto z niego skorzystać, jeżeli go posiadamy w aucie. Wyjątkiem są foteliki tyłem do kierunku jazdy – tutaj nawet jak wybierzemy model na pasy, to montuje się najczęściej z pomocą pasów kotwiczących i nogi – a to znacząco poprawia stabilność montażu.


Co to jest isofix chyba każdy wie, a jak ktoś nie wie, to wyjaśnię, że są to takie specjalne zaczepy w kanapach samochodowych. Służą do montażu fotelików.

Czasem mają plasitkowe prowadnice, czasem są na wierzchu, oznaczone i nieoznaczone, czasem schowane w kanapie, czasem nawet zaszyte w tapicerce. Wygląda to to tak:

I teraz skoro już wiadomo o czym mówimy to tłumaczę całą magię tych drutów.

Każdy fotelik potrzebuje minimum trzy punkty zaczepu. Jeżeli zapniemy go pasem samochodowym trzypunktowym, to logiczne, że je mamy. W przypadku isofix są to dwa punkty (dwa zaczepy) więc trzecim punktem jest najczęściej noga lub top tether (taki jakby trzeci isofix, najczęściej, choć nie zawsze, zlokalizowany na plecach fotela samochodowego)

—————————————————-

Isofix posiada swoją wytrzymałość – 33 kg. Jest to waga fotela + waga dziecka w nim siedzącego.

—————————————————-

 

Isofix w fotelikach:

  • Foteliki 0-13

– do większości dobrych fotelików mozna dokupić bazę isofix, która poprawia stabilność montażu

– pozwala na szybką i poprawną instalację fotelika

– eliminuje błędy montażowe

  • Foteliki 9-18 (przodem do kier. jazdy)

– praktycznie wszystkie foteliki z isofix mają nogę lub top tether

– znacząco lepsza stabilność w porównaniu do modeli tylko na pasy

– eliminuje błędy montażowe

  • Foteliki 9-36 (przodem do kier. jazdy)

Niewiele jest foteli 9-36 z isofixem, a jak już są to mają isofix + top tether. A nawet są takie (np. Romer Advansafix) które montuje się na isofix + toptether + pas trzypunktowy. ZAWSZE czytajcie instrukcję – tam jest dokładnie opisane jak zamontować fotelik!

  • Foteliki 15-36

Tu zasada 33kg nie obowiązuje. To dlatego, że dziecko nie jest trzymane pasami wewnętrznymi fotelika, tylko pasem samochodowym. W tym przypadku isofix stabilizuje fotelik oraz zatrzymuje go w miejscu w trakcie zderzenia.
Ma to spore znaczenie, bo wtedy na pas samochodowy działa waga naszego dziecka, a nie naszego dziecka + fotelika (co ma miejsce w przypadku fotelików 15-36, które nie są przypięte do konstrukcji samochodu).

Ponadto jak jedziecie bez dziecka fotelik jest przypięty i w razie zderzenia nie będzie latać po aucie i nie zrobi wam krzywdy.
Jeżeli posiadacie fotelik 15-36, a nie posiadacie isofix, to przypinacie fotelik razem z dzieckiem pasem samochodowym. Jeżeli dziecka nie ma w aucie fotelik i tak powinien być przypięty.

  • Foteliki 0-18 i 9-25 (tyłem do kierunku jazdy)

Te do 18 kg podobnie jak foteliki przodem występują z isofix + noga lub isofix + top tether.

Te do 25 kg mają nogę i najczęściej są zapinane pasami. Jeżeli jednak mają isofix (np. Axkid Rekid) to można go używać tylko do 18 kg wagi dziecka. Jeżeli dziecko przekroczy wagę 18 kg NALEŻY zapiąć fotelik pasami (co jest oczywiście przewidziane i opisane w instrukcji).
Dlaczego? Bo 33 kg! Taki Rekid waży 14 kg, kiedy dodamy do tego 18 kg wagi dziecka otrzymujemy 32kg, a isofix ma ograniczenie do tylko 33 kg. Dlatego powyżej 18 kg zapinamy fotel na pas.

To chyba na tyle.
Bezpiecznych podróży!