
Testfakta 2021 – foteliki 0-13kg
Szwedzki Testfakta opublikował wyniki ostatnich testów konsumenckich.
Tym razem na tapetę wzięto 9 fotelików dla noworodków montowanych na bazie isofix. Dodatkowo jeden z nich (BeSafe izi Go Modular x1) przetestowano bez bazy – był zamontowany na pasy, aby porównać wynik. Testy przeprowadzono w certyfikowanym ośrodku.
Foteliki testowano podczas zderzenia czołowego z prędkością 50 km/h oraz zderzenia bocznego zgodnie z warunkami homologacji i-size z użyciem manekina Q0 (dziecko w wieku 1 mies).
Podczas testu sprawdzano czy foteliki ze starą homologacją R44 (w tym teście były to modele Britax Primo i nieznany w Polsce Beemo) rzeczywiście wypadają gorzej podczas zderzeń, niż te homologowane zgodnie z R129 (i-size).
Wyniki testu
Wyniki przedstawiają się następująco: Britax Primo osiągnął najgorszy wynik spośród wszystkich 9 fotelików podczas zderzenia bocznego. Beemo także przekroczył wartości graniczne podczas zderzenia bocznego (drugi najgorszy wynik). Zaskoczeniem jest, że Beemo osiągnął najlepszy wynik mierzony na głowie podczas zderzenia czołowego.
Natomiast wyniki wśród fotelików i-Size przedstawiają się tak:
- Najlepiej podczas zderzenia czołowego (mierzone siły na klatce piersiowej) wypadł BeSafe izi Go Modular x1. Najgorzej sprawdził się Cybex Cloud Z, którego wynik przy zderzeniu czołowym przekroczył wartości graniczne na klatce piersiowej.
- Jeżeli chodzi o zderzenie czołowe i siły mierzone na głowie najlepiej wypadł ponownie BeSafe izi Go Modular x1. Najgorzej Maxi Cosi Coral, chociaż jego wynik zmieścił się w wartościach granicznych testu.
- W zderzeniu bocznym (siły mierzone na głowie) najlepiej z fotelików na bazie isofix poradził sobie Cybex Cloud Z, ale BeSafe izi Go Modular x1 zamontowany na pasy osiągnął lepszy wynik od Cybexa.
Dodatkowo badano łatwość montażu zarówno bazy w samochodzie, jak i fotelika na bazie.

Podsumowanie
Jak widać foteliki z homologacją i-size radzą sobie świetnie w zderzeniach czołowych oraz bocznych, jednak niektóre z nich przekraczają wartości graniczne na klatce piersiowej podczas zderzenia czołowego. Należy jednak wziąć pod uwagę, że test zderzenia czołowego był przeprowadzony w wyższym standardzie, niż zakłada norma wymagana do homologacji fotelika. Z kolei ADAC testuje fotele z jeszcze większą prędkością, a zaprezentowane tu modele osiągają w teście niemieckiego automobilklubu wysokie wyniki.
Oczywiście wszystkie te foteliki z i-Size są modelami bezpiecznymi, a te niezależne testy miały za zadanie wykazać jakie zapewniają bezpieczeństwo noworodkom, które jak wiadomo są najbardziej narażone na obrażenia.
Poniżej tabela z Testfakta – dla ułatwienia przetłumaczyłam najważniejsze rzeczy na język polski (oby dobrze, bo ze szwedzkiego :P). Dodatkowo zaznaczyłam najlepsze (na zielono) i najgorsze (na czerwono) wyniki w poszczególnych zderzeniach.
Tabela do pobrania TU.

Tutaj oryginał tabelki oraz link do strony Testfakta.
Testowane foteliki w kolejności od najlepszej oceny:
- BeSafe iZi Go Modular X1 (i-Size) / WYGRANA / ocena 8.7
- Bugaboo Turtle Air firmy Nuna (i-Size) / ocena 7.9
- UPPAbaby Mesa i-Size (i-Size) / ocena 7.8
- Beemoo Baby Protection (R44) / ocena 7.5 / to nie jest fotelik z i-Size
- Axkid Modukid Infant (i-Size) / ocena 7.0
- Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size (i-Size) / ocena 6.7
- Maxi Cosi Coral (i-Size) / ocena 6.5
- Cybex Cloud Z i-Size (i-Size) / ocena 6.4
- Britax Römer Primo (R44) / ocena 4.2 / to nie jest fotelik z i-Size
- BeSafe iZi Go Modular X1 (bez bazy, zapinany na pas) / testowany dodatkowo dla porównania

